Uteliv er en viktig del av hverdagen til barnehagene i Rindal. Kontakten med skog og mark er en del av den gode barndom, og vi ønsker å bidra til gode opplevelser og mye moro ute i det fri. Barn har behov for å utforske sine omgivelser. For oss betyr det å gå på tur, klatre i trær, hoppe i sølepytter, skitne seg ut og få sand i håret.
Inkludering
Barnehagene og skolen har deltatt i prosjektet «Inkluderende barnehage- og skolemiljø» i regi av Utdanningsdirektoratet.
Personalet i barnehagen har ansvaret for å skape et godt barnehagemiljø som hindrer at uheldige atferdsmønstre utvikler seg eller fester seg over tid.
Barna skal oppleve å høre til, være betydningsfulle personer med mulighet til medvirkning.
De voksne skal
- anerkjenne barns opplevelse av miljøet i barnehagen, og deres rett til medvirkning
- forebygge, avdekke og håndtere mobbing og andre krenkelser
- være aktive, tilstedeværende voksne som leder barna på en varm og tydelig måte
Foreldresamarbeid
Foresatte er våre viktigste samarbeidspartnere. Et godt samarbeid med foreldrene er viktig for kvaliteten i barnehagen. Vi ønsker et nært samarbeid for at vi sammen kan gi barna en god oppvekst og utvikling. Å skape helhet og sammenheng i barnets hverdag forutsetter at foresatte og personalet kjenner hverandre godt og er trygge på hverandre.
I barnehagene i Rindal kjennetegnes foreldresamarbeid ved at:
- Foreldrene møter ansatte som legger vekt på gjensidig tillit og respekt.
- Personalet jobber aktivt for å ha en åpen og trygg kommunikasjon der det skal være rom for konstruktive tilbakemeldinger
- Foreldrene skal oppleve at barnets behov blir ivaretatt.
- At foresatte og personalet samtaler om barnets utvikling og læring.
Lover og forskrifter
Drift av barnehager er omfattet av en mengde lover og forskrifter, hvor de mest sentrale er:
Lokale vedtekter for Rindal kommunale barnehager er et annet sentralt styringsdokument for forvaltning av barnehageopptak, åpningstider, betalingssatser og lignende.