Rindal har tatt i bruk Helseplattformen!

22.08 kom første e-melding fra St. Olavs Hospital inn til Rindal kommune etter å ha tatt i bruk Helseplattformen klokka 22.00

Kommunedirektør Mons Otnes klipper snora kl. 22.00

Det var stor spenning i de ni kommunene de siste timene før det nye systemet ble skrudd på. Sjekkpunktene ble gjennomgått for å sikre at alt arbeid med for eksempel integrasjoner, migrering og e-meldinger var i rute. Innføringen er bevisst lagt til et tidspunkt der det er mindre aktivitet enn ellers i uka.  
 
Fredag klokka 21.37, en knapp halvtime før skjema, bekreftet hver av de ni kommunene at de var ferdige med å legge over alle sine pasienter (korttids- og langtidspasienter og brukere) og kliniske data i Helseplattformen. Dermed kunne Helseplattformen tas i bruk- på nøyaktig samme klokkeslett som da Ålesund koblet seg på løsningen 28.april i år. 
 
Kommunedrektøren sier:

Stolt av arbeidet som er utført

- Det er en formidabel innsats som ligger bak innføringen av Helseplattformen i Rindal.  Det har vært en lang prosess fram mot at vi endelig kan ta Helseplattformen i bruk. Det har vært flere utfordringer og mye arbeid fram mot go-live 22.00 i kveld. Takket være dyktige og positive ansatte, kan vi som første kommune i regionen ta del i det store helsenettverket for Midt Norge. 

34 000 ansatte bruker Helseplattformen per nå

Med de nye kommunene påkoblet er det i alt 19 kommuner som sammen med St. Olavs hospital bruker Helseplattformen. Til sammen benytter nå nærmere 34 000 ansatte i helsetjenesten i Midt-Norge den felles journalløsningen.  
 
34 kommuner har til nå enten tatt i bruk Helseplattformen eller inngått avtale om å ta den i bruk. Disse kommunene dekker 75 prosent av innbyggerne i Midt-Norge.   
 
Helseplattformen skal bidra til bedre og mer effektiv samhandling mellom spesialisthelsetjenesten og primærhelsetjensten.
Å få koblet alle aktørene på den felles journalløsningen er derfor et viktig steg på denne reisen. 

Helselattformen skal bidra til bedre og mer effektiv samhandling mellom spesialisthelsetjenesten og primærhelsetjenestene.

Hvorfor Helseplattformen?

For å gi deg god helsehjelp, må helsepersonell ha informasjon om deg. I dag lagres opplysningene om deg og din behandling i ulike systemer – på helsestasjon, hos fastlegen din eller på sykehuset hvor du kanskje har vært til behandling. Når informasjonen om deg lagres i ulike systemer, betyr det at helsepersonell ikke nødvendigvis har tilstrekkelig informasjon om deg for å gi deg riktig helsetjeneste. Helseplattformen gir et felles journalsystem for hele helsetjenesten.

Hva betyr dette for deg?

Som innbygger vil du få tilgang til innbyggerportalen HelsaMi  timeavtaler, få tilgang til journalen din, komme i kontakt med helsepersonell, se prøvesvar og dele informasjon med nærmeste pårørende.

Du logger inn på helsami.no med PC eller laster ned appen HelsaMi på telefon. Du logger inn med ID-porten.

I starten vil HelsaMi være ganske tom for de fleste av oss, men etter hvert som du er i kontakt med helsetjenestene kommer du til å se notater, brev,  timeavtaler.

Det er helt frivillig å ta i bruk HelsaMi. Du vil uansett få samme helsehjelp. 

HelsaMi

Fra starten er dette noe alle innbyggere kan gjøre:

  • Se og oppdatere personlige opplysninger. 
  • Be om tilgang på vegne av  egne barn
  • Legge inn pårørende 
  • Velge om du ønsker at noen pårørende skal ha tilgang til deler av ditt innhold på HelsaMi.
  • Oppdatere varselinnstillinger. 
  • Søke om kommunale tjenester. Ligger under Kommunale helse- og omsorgstjenester og Henvendelse
  • Svare på spørreskjema behandlere har sendt til deg.

For deg som har eller har hatt en time/behandlingstilbud i kommunen etter 4. november 2023 (gjelder ikke legekontoret) eller på St. Olavs hospital etter 11. november 2022):

  • Alle innbyggere kan se oversikt over egne kommende timer. 
  • Se brev de har mottatt fra Helsetjenesten. Disse sendes også til Helsenorge og til digipost og på papir til de innbyggerne som ikke ønsker digital dialog eller har åpnet brevet.
  • Se prøvesvar som er gjort tilgjengelig.
  • Se legemidler etter at de er samstemt i Helseplattformen.
  • Se egne vaksiner og allergier som er samstemt i HP.
  • Besøkssammendrag fra timer/behandling og eventuelt notat hvis det er delt fra behandler.
  • Motta pasientmelding fra behandlere og sende melding til de behandlerne der de er satt opp på en time. 

Innbyggerne vil ha mye mer innhold når det har gått noen måneder.

HelsaMi skal ikke erstatte den nasjonale nettsiden Helsenorge.no, men vil være et supplement og inneholde mer informasjon om deg enn du finner i Helsenorge.no.

 

Les mer om HelsaMi

Telefoner

Vi vil ta i bruk telefon som et arbeidsverktøy på flere avdelinger. Fra før har vi brukt telefon mye i hjemmesykepleien. Nå vil vi også bruke det på sykehjemmet, bo- og miljøtjenesten og for hjemmehjelp. Så om du ser at vi bruker mobil i arbeidstida, så er det fordi vi trenger det i jobben vår.