Innskjerpelser av regler forbundet med testing og karantene for innreisende til Norge (fom. 25.01)

Endringer som iverksettes klokken 24.00 natt til mandag 25. januar.

"Regjeringen har nå besluttet innskjerpelser av regler forbundet med testing og karantene for innreisende til Norge. Av særlig relevans for teststasjonene ved grensepasseringer er:

• Alle personer som har oppholdt seg i Storbritannia, Sør-Afrika, Irland, Nederland, Østerrike, Portugal og Brasil skal testes med testmetoden PCR ved grensepasseringsstedet.
  • Det understrekes at positiv hurtigtest ved grensepasseringsstedet skal følges opp med PCR-test for alle innreisende. PCR-testen utføres umiddelbart der de innreisende venter på svar ved teststasjonen, eller så snart som mulig i hjemkommunen/oppholdskommunen for de som har reist videre.

Av andre endringer er tidsvinduet for attest på negativ test før ankomst til Norge endret fra 72 timer til 24 timer før avreise. Det innføres også en rekke andre innskjerpelser i karantenereglementet.

Du kan lese mer om dette her