Kontrollutvalget

Kontrollutvalget velges av kommunestyret, og har som oppgave å forestå løpende tilsyn med den kommunale forvaltningen på egne vegne. 

Kontrollutvalgets arbeid synliggjøres ved at møtene er åpne for publikum.

  • å sikre god kvalitet i kommunens tjenester
  • å sikre god produktivitet og en effektiv ressursutnyttelse
  • å ivareta innbyggernes rettsikkerhet i deres kontakt med den kommunale forvaltningen
  • å sikre at politiske vedtak i Rindal kommune følges opp

Kontrollutvalget som består av 3 representanter og en sekretærfunksjon, har i snitt 5 til 6 møter i løpet av et år. Flere av sakene som utvalget behandler, går videre til endelig behandling i kommunestyret.

Sekretariatet for kontrollutvalgene på Nordmøre ble etablert med virkning fra 2005 som følge av en endring i kommuneloven som medførte at den som utfører revisjonsoppgavene for kommunene ikke kunne utøve sekretariatsfunksjonen for kontrollutvalgene, se forskrift om kontrollutvalg § 20. Dette er et interkommunalt samarbeid med Kristiansund kommune som vertskommune.

Framtidig organisering av sekretariattjenestene for kontrollutvalgene (PDF, 482 kB)

Medlemmer i kontrollutvalget 2024-2027 

(Vedtatt i kommunestyret 19.09.2024, sak 40/24).

Medlemmer i kontrollutvalget 2024-2027
Varamedlemmer Varamedlemmer
Svein Halsetrønning, leder Stian Bævre Brauten, 1. vara
Tove Flåtten, nestleder Erlend Romundstad, 2. vara
Ina Hamnes Lars Røen, 1. vara
Arild Haugen Gry Berggård, 2. vara
Ola Løseth Bakken Njål Fisk, 1. vara
Pål Anders Fiske, 2. vara

Knut Evandt, sekretær. E-post

Møteplan 2025

28. januar

18. mars

6. mai

19. august

7. oktober

25. november

Protokoller fra Kontrollutvalget