Pasient- og brukerombud

Det er mange som er i kontakt med helsetjenesten som kan ha behov for råd og veiledning om sine rettigheter. Andre kan trenge hjelp til å avklare hvordan man kan gå frem for å få helsehjelpen eller tjenester de mener å ha behov for. Dialog med Pasient- og brukerombudet kan ofte være nyttig og avklarende for både helsetjenesten og pasient/bruker.

Du kan kontakte pasient- og brukerombudet hvis du er misfornøyd med helsehjelpen du har fått, eller om du ikke får oppfylt dine rettigheter som pasient, bruker eller pårørende.

Pasient- og brukerombudet kan gi råd og informasjon om rettigheter. Du kan også få hjelp til å benytte klageretten, søke råd om pasientskadeerstatning. Ombudet sine tjenester er gratis, og du kan velge å være anonym.

Det finnes et pasient- og brukerombud i hvert fylke, og for Trøndelag kan du ta kontakt på følgende måte: 

Pasient- og brukerombudet (pasientogbrukerombudet.no)